Historische Vereniging Bergambacht

Eén vereniging voor drie dorpen en een buurtschap

Historisch Ontmoetingspunt

Op 12 september 2020 vond de opening plaats van het Historisch Ontmoetingspunt (HOP) in de bibliotheek van Bergambacht. Het Historisch Ontmoetingspunt is een samenwerkingsverband van de Bibliotheek Krimpenerwaard, de Historische Vereniging Bergambacht en het Streekarchief Midden-Holland. Samen zorgen zij in de bibliotheek voor een aansprekende historische collectie en programmering. In de bibliotheek kunt u grasduinen in de herkenbare kast met de HOP-collectie, bestaande uit historische boeken en tijdschriften uit Bergambacht en de regio. Kijk ook in de vitrines, waarin historisch materiaal ligt tentoongesteld.

Historisch café.

Op zaterdagmorgen, om de maand, van 11.00 tot 13.00 uur zit er iemand van de Historische Vereniging Bergambacht in de bibliotheek. Heeft u vragen over historie, zoekt u een bepaalde foto of beschikt u over interessant materiaal, kom dan gerust eens langs. Data: vanaf 7 november 2020 enz. om de maand.

Okt. 2020. Zoals reeds via de media bekend is geworden, verhuist de bibliotheek van de Esdoorn naar de Pleinstraat in Bergambacht  Hoe lang dit de vaste plaats zal zijn is niet bekend. De HOP verhuist vanzelfsprekend mee en is daar weer te bezoeken. Data volgen nog.

HOP-nieuws

Lezingen:

3 augustus 2021 de hr. F. Oostrom over 'Oude Boerderijen.'

12 okt. 2021  Roel Botter over Grote Dorps-  en andere branden in Bergambacht.

30 nov. 2021  Peter Sluisman:  Meten is Weten  over maten en gewichten in de loop der eeuwen.

In de vitrines in 2021:

Van 8 juli tot 8 augustus:     Herman de Man.

Van 16 sept. tot 13 okt.:      Foto’s en knipsels over de Grote Brand

Van 14 okt tot plm. 1 dec.:  Maten en gewichten.